Terug naar alle blogs
Fien Meynendonckx
09.12.2025
Interview Partnership

Eén weekend, één film, heel veel striphelden

Eén weekend, één film, heel veel striphelden

 

Amplo en Mediarte kozen voor Getekend van Lode Caron en Droomelaer.

 

Op 48 uur tijd een film maken? Waarom zou je dat doen? Om je grenzen te verleggen, je werkproces te transformeren, of gewoon… voor de fun. Jaarlijks gaan honderden teams van over de hele wereld die uitdaging aan. Zoals Lode Caron en zijn Droomelaer. Hij won de tweede prijs op de 48H Film Project van Brussel, en mag daardoor meedingen naar de internationale prijs. De ‘champions league’, zegt hij zelf.

 

48H Film Project daagt filmmakers – van amateurs tot doorgewinterde professionals – uit om op één weekend tijd een film te schrijven, filmen en monteren. Vrijdagavond om 19u horen de kandidaten hun opdracht, 48 uur later moet de film op de website van de organisator staan. Een film mag maximum zeven minuten duren en moet een verplicht personage bevatten, naast een opgegeven rekwisiet en een opgegeven zin in de dialoog.

 


Op het afgelopen event in Brussel sleepte Lode Caron van Droomelaer met Getekend de prijs voor beste scenario én de tweede plek voor film in de wacht.

 

 

 

Hoe kwam je erbij om deel te nemen?

 

Caron: ‘Ik ben een autodidact en ik daag mezelf graag uit. Na mijn studie elektronica werkte ik onder andere voor VRT als klankman en monteur, en leerde ik mezelf 3D-design, Blender en special effects. Een dik jaar geleden ben ik met Droomelaer gestart. Dat is een audiovisueel productiehuis, maar met heel uiteenlopende activiteiten . Ik wil me niet beperken tot één type project, dus ontwikkel ik, naast one-screen producties ook belevingsprojecten, installaties en VR-producties.’

 

‘Een tijdje geleden maakte ik een kortfilm met een groepje mensen die ik ken uit het amateurtheater. We wonnen daarmee wat bescheiden prijzen en daardoor waren we heel enthousiast om ook eens deel te nemen aan 48H Film Project.’

 

Hoe is het om op 48u een film in elkaar te boksen? Heb je iets geleerd dat je in je gewone werk kan gebruiken?

 

Caron: ‘Je wordt op alle vlakken getest, het is een uitputtingsslag. Maar zo leer je workflows te bedenken die je toelaten om snel te werken. Ik heb veel geluk met mijn vaste DP en klankman, en ook met mijn vrouw die mee productie doet en extreem goed kan plannen.’

 

‘Doordat ik zo’n goede band heb met mijn DP, monteren wij in ons achterhoofd al tijdens het filmen. En mijn klankman werkt op voorhand aan de audiosynchronisatie, echt waanzin wat die allemaal kan. Als je een straf team hebt met afzonderlijke sterktes, dan ben je vertrokken. Van catering tot een goeie regie-assistent voor de acteursregie, van enthousiaste acteurs, tot een getalenteerde muzikant voor de soundtrack. Zo wilde Gaëtan Vandewoude van Isbells zijn eerste stappen zetten in scoring, en daar plukken wij de vruchten van.’

 

quote icon
Het is een uitputtingsslag. Je hebt een team nodig vol mensen met afzonderlijke sterktes.

Had je al een idee voor je de opdracht kreeg?

 

Caron: ‘Je begint echt van nul, maar je kan niet starten zonder dat je al íets in je hoofd hebt. We wisten voor Getekend bijvoorbeeld dat we niet in Brussel gingen filmen, maar dat we wel een link met Brussel wilden. We haalden onze inspiratie bij de vele stripmuren van de stad.’

 

‘Maar op het schrijfproces kan je je eigenlijk niet voorbereiden. Het schrijfteam zat klaar om 19u, en dan kregen ze een uur om te brainstormen. Mijn vrouw noteerde alles op een bord, en de DP en ik kwamen langs om te bespreken. Het was de bedoeling om het zo compact mogelijk te houden, met zo weinig mogelijk dialogen.’

 

‘We kozen voor stripfiguren als personages, omdat die meteen herkenbaar zijn en al een persoonlijkheid hebben. Professor Barabas is een stijve hark, Lucky Luke is een coole held, enzovoort. Daarnaast hadden we ook geluk met het verplichte rekwisiet, een autoband. Toevallig was ik met mijn zoon net naar Francorchamps geweest en hadden we een band meegenomen. Die was groot genoeg om de menhir op de rug van Obelix te vervangen.’

 

Ga je dingen anders aanpakken bij deze tweede film?

 

Caron: ‘We hadden een hele grote cast voor Getekend. Voor de nieuwe editie wil ik graag werken met een iets kleiner team, zodat de acteurs zich wat meer kunnen tonen in hun rol.’

 

Hoe voelt de vibe bij 48H Film Project?

 

Caron: ‘Tijdens het filmen heb je natuurlijk weinig contact met de andere teams. Maar ik had voordien als monteur al eens deelgenomen met een Nederlands team en toen kreeg ik de smaak helemaal te pakken. Er zijn mensen die al pakweg vijftig keer hebben meegedaan, het is echt een wereldwijde community.’

 

Waar ben je nu nog allemaal mee bezig?

 

Caron: ‘Dit weekend is het alle hens aan dek voor de nieuwe film (lacht). Maar daarnaast werkik aan belevingsprojecten (onder andere voor scholen) waarin we technologieën als multicam, projecties en iPads gebruiken om de beleving interactief te maken. ’

 

‘Anderzijds ontwikkelen we een live immersieve 360° VR-voorstelling. En we schrijven aan een voorstel voor een tv-reeks die we binnenkort willen pitchen. En ondertussen werk ik ook als freelance coach, opleider en audiovisueel technicus voor VRT.’

 

 

 

 

Amplo en Mediarte steunen samen 48H Film Project Brussels, en reikten de Tweede Prijs uit aan Lode Caron en Droomelaer voor ‘Getekend.


Je contacteert Lode via zijn
website, Instagram of Facebook. Alles over het 48H Film Project lees je hier.