Idisen Game Jam versterkt het netwerk van vrouwelijke ontwikkelaars
Het is geen geheim dat de gamingsector vooralsnog een mannenwereld is, al vinden meer en meer vrouwen er hun eigen weg. Merel Steeland en Goedele Godfroid van vzw Idisen bouwen graag mee aan de toekomst.
In juli 2025 organiseerden Merel en Goedele de eerste internationale Idisen Game Jam voor vrouwen in Sinaai. Een negendaagse vol workshops, uitwisseling van ervaringen en natuurlijk… games bouwen. Als enthousiaste partner van dit innovatieve project spraken wij Merel over de Game Jam, over de uitdagingen in de gamingsector, en over de toekomstplannen van vzw Idisen.
Waarom hebben jullie Idisen opgericht?
Merel Steeland: ‘Ik werk in cybersecurity maar heb jarenlang als onderzoeker, ontwikkelaar en producer gewerkt in de gamingsector. Goedele werkt als 3D-artiest voor de startup Tovenaar. Hoewel we aan dezelfde school gestudeerd en gewerkt hebben, kenden we elkaar vooral vluchtig – in de gamingwereld ken je snel de andere vrouwen uit je omgeving. Gemeenschappelijke vrienden brachten ons uiteindelijk samen, en onze gedeelde ervaringen zetten ons aan om vrouwen in de sector te gaan versterken. Het kwam in een stroomversnelling toen Goedele in Zweden deelnam aan een gelijkaardige Game Jam. Zij had er zoveel inspiratie, motivatie en connecties aan overgehouden dat het ons voorbeeld werd: niet duur, over een langere periode, zonder commerciële doeleinden en alleen voor vrouwen.’
Hoe begin je daaraan?
MS: ‘We hebben met de organisatoren van het Zweedse event gebeld, bij Flanders Game Hub gepolst naar de mogelijkheden, andere Game Jams bezocht en partners gezocht. We zagen het meteen groots.’
Hoe groots dan?
MS: ‘Ons doel is om de relaties en het netwerk van vrouwelijke ontwikkelaars te versterken. Het is een competitieve sector die mensen, vooral vrouwen, vaak na ongeveer vijf jaar verlaten. Door de vele jonge werknemers die overuren willen kloppen, ligt de werkdruk hoog. Bovendien is het niet evident om een portfolio uit te bouwen. Als je twee of drie jaar aan een project werkt dat er uiteindelijk niet komt, mag je dit niet altijd op je cv zetten. Daarom willen we ook graag het spotlicht werpen op kleine indie bedrijfjes met een positieve impact en een gebalanceerde werkethiek.’
‘Er is een grote nood aan connectie met andere vrouwen in de industrie en aan culturele uitwisseling met de rest van de wereld. Het wordt wel stilaan beter, het aantal vrouwelijke ontwikkelaars stijgt jaarlijks met een paar procentpunten, en we zitten nu aan 24% vrouwelijke werknemers. Op een kleinschalige manier willen we vrouwen in de industrie een hart onder de riem steken en zorgen voor verbinding. We willen opnieuw een vlammetje aanwakkeren zodat ze zich herinneren waarom ze ooit voor deze sector kozen. Een van de manieren om dat te doen is om iets af te werken op die week samen. Er gaat niets boven die bevrediging van iets bereikt te hebben.’
Idisen: goddelijke vrouwen
‘Idisen’ is de Germaanse variant van de Valkyrie. De Valkyrie (of Walkuren) zijn strijdgodinnen uit de Noorse mythologie.
Wat moeten we ons bij zo’n Game Jam voorstellen?
MS: ‘Game Jams bestaan doorgaans uit drie intense dagen van werken-werken-werken en weinig slaap. Dat heeft ook iets, maar ons doel is connectie, en daarvoor heb je meer rust nodig. Daarom kozen we voor negen dagen in een rustgevende omgeving – de deelnemers hoefden er bovendien maar één week vrij voor te nemen.’
‘Naast de Game Jam planden we ook sociale activiteiten in, zoals een wandeling in een bos, een boottocht, een bier tasting of een yogasessie. Niets was verplicht, maar die decompressietijd werd erg geapprecieerd. Daarnaast waren er twee verplichte workshops. Yasmin van Amplo kwam vertellen – en luisteren – over het ecosysteem van freelance werk in onze sector. En na een vier uur durende sessie narrative & game design op de tweede dag, zaten alle deelnemers op dezelfde lijn om in twee teams hun eigen game te ontwikkelen.’


Wie waren de deelnemers?
MS: ‘Wij selecteerden zelf twaalf personen uit de ingeschreven kandidaten, en deelden zo de twee teams op. Het was een puzzel, want we zochten een diversiteit aan profielen (van 3D-artists tot sound designers en programmeurs), maar ook naar minimum twee deelnemers aan het begin van hun carrière en minimum twee met vijf jaar ervaring. Bovendien wilden we vijf Vlaamse en vijf internationale mensen, allemaal met kennis van het Engels.’
‘Het werd uiteindelijk een hechte groep die focuste op samenwerking, ondersteuning en open communicatie. Aan tafel konden ze praten over games, dieper ingaan op seksistische opmerkingen die ze ooit kregen, maar ook enthousiast ideeën delen. Er heerste een relaxte sfeer, waarin ze toch veel bereikten.’


Kunnen we de ontwikkelde games ergens spelen?
MS: ‘Zeker, Knights of the rollerblades is een multiplayer die je gewoon kan streamen op onze website en dus niet hoeft te downloaden. Het is een fast paced en actief spel waarin je doelwitten moet raken. De ridderkarakters zijn trouwens vernoemd naar de dieren uit de omgeving van de locatie.’
‘In de narratieve game Dog gone detective, geïnspireerd op de hond van de eigenaar, gaat een hond als detective op zoek naar de grand master champion van hondenshows. Je kan het op onze itch pagina downloaden om te spelen op je PC.’


Wat zijn de toekomstplannen van Idisen vzw?
MS: ‘We hebben net een terugblikmoment ingepland. Alles is verrassend goed verlopen, maar op het vlak van intern management en marketing willen we voor de tweede editie nog wat ambitieuzer zijn. Op dit moment staan de inschrijvingen nog niet open, maar mensen kunnen wel intekenen op onze mailinglijst, dan brengen we ze als eerste op de hoogte. En in tussentijd staan we met de games op Unwrap Play Day en de Red Bull Gaming Hub.’
Daar kijken we al naar uit!